Peter Andersson ny VD på Hypergene

Efter 16 år på posten har vår VD Per Hidenius valt att lämna över stafettpinnen till Peter Andersson som närmast kommer från det internationella mjukvarubolaget Jeppesen. Därifrån tar han med sig lång erfarenhet av såväl innovation och tillväxt som produktutveckling nära kunder och partners. Per Hidenius fortsätter att vara verksam på Hypergene. Vi träffade Peter för en intervju inför att han tillträder den 11 januari.

Vi på Hypergene har haft möjlighet att träffa dig ett par gånger redan. Men för kunder och partners, hur skulle du beskriva dig själv?
Jag skulle säga att jag är en affärsdriven ledare som brinner för att jobba nära kunder och partners, hjälpa dem att förenkla sin verksamhet och bli mer effektiva. Även ledarskapsfrågor och innovation ligger mig varmt om hjärtat. Jag kommer närmast från mjukvarubolaget Jeppesen i flygbranschen där jag fått möjlighet att jobba i många delar av världen. Sedan fem år bor jag i Stockholm men har även bott utomlands och är göteborgare i grunden. Nu ser jag fram emot att bli en del av teamet på Hypergene och att fortsätta att växa tillsammans med kunder och partners.

Vad tar du med dig från Jeppesen, nu när du kommer till Hypergene?
Jag kommer från en internationell miljö och en organisation som är van vid tillväxt. Det har inneburit många utmaningar och därmed erfarenheter som jag tar med mig till Hypergenes fortsatta resa. Jag är dessutom van vid att leda passionerade och duktiga experter som brinner för att hjälpa kunder. Och det är ju något Hypergene har gott om.

Något jag också tar med mig handlar om betydelsen av att hålla balans i alla delar, såsom leverans, utveckling, support och sälj, för att kunna utvecklas hållbart. Inget tillväxtbolag är bättre än sina befintliga kunder. Alla måste med på resan och växa tillsammans för att man ska lyckas med sin långsiktiga tillväxt. Här vet jag att Hypergene redan lägger stort fokus, det visar inte minst de fina betygen i kundundersökningarna. Men jag hoppas kunna bidra till att vi fortsätter utvecklas positivt i det arbetet.

En annan sak gäller betydelsen av att ligga steget före och förbereda organisationen för vad som finns runt hörnet. Det kan gälla produktutveckling och support, likaväl som att förstå vilka utmaningar som finns på våra kunders agendor. Sen är det ju inte jag som kommer sitta på alla spaningar, men jag är mån om att vi som team skall fånga upp det som händer marknaden och ligga steget före. Och det gäller såväl på process- och användarområdet som inom och teknikutvecklingen.

Du börjar som VD på Hypergene den 11 januari. Var kommer ditt största fokus att ligga de första månaderna?
Först och främst vill jag lära känna organisationen, produkten och våra kunder. Nästa steg är att tillsammans med resten av teamet bygga eller justera planen. Jag är mån om att först lyssna intensivt och sedan arbeta inkluderande med vägen framåt.

Det kan låta som en klyscha, men på Hypergene är kunderna och deras behov väldigt närvarande i allt vi gör. Hur brukar du göra för att ha örat mot marken och marknaden?
Jag har alltid sett till att arbeta nära kunder och partners, faktiskt oavsett roll. Inte bara för att det är hos kunderna som sanningen om ens produkt finns, utan också för att jag får så mycket energi och inspiration av att se hur vi löser deras problem. Sen har jag mycket goda erfarenheter av att utveckla ny funktionalitet eller nya produkter tillsammans med kunder och partners. Det vet jag att även Hypergene gör, och det skall vi fortsätta med.

Med det sagt brukar jag försöka finnas med i olika kunddialoger. Dessutom är det viktigt att följa marknaden i stort. Det kan handla om att följa den tekniska utveckling i det som rör vår produkt, likväl som att genom branschpress och andra kanaler följa både vår egen bransch och vad som händer inom olika kundsegment. Det händer mycket nu så den här delen av jobbet är viktigt.

Apropå att hålla sig uppdaterad: Du har även erfarenhet av att arbeta med SaaS, optimering och nya teknologier. Hur ser du till att ha koll på utvecklingen?
Jag har generellt ett stort intresse för teknik, men oftast från ett trendspanings- och användarperspektiv. Jag började min karriär som utvecklare och har ända sen dess hållit mig uppdaterad på vilka möjligheter man ser i framtiden. Rent praktiskt blir det alltifrån Gartner-rapporter och medieflödet till att läsa böcker och prata med människor som är experter på respektive område, för det är ju inte jag.

Sen har det viktigaste alltid varit vad man använder tekniken till. För i grunden handlar det om att tillämpa tekniken på ett sätt som löser kundernas problem. Som exempel kan nämnas att vi i min förra roll pratade mycket om banbrytande ny hårdvara som kvantdatorer. I de exemplen finns kunder vars beräkningar idag kan ta timmar. Tänk om helt ny teknik och hårdvara kan förvandla det till minuter eller sekunder – vilket värde kan man skapa då? Eller att låta maskininlärning föreslå lösningar baserat på historiska data. Och detsamma gäller områden som SaaS och Cloud som ju är intressanta därför att de gör det enklare att vara kund och man kan fokusera på sin kärnverksamhet och lösa sina problem.

Jag har redan märkt att intresset för och kunskapen om ny teknik är väldigt hög på Hypergene. Jag ser fram emot att ta en aktiv del i att utvärdera möjligheterna för innovation och utveckling inom vårt område.

Vår produkt handlar ju om att bistå kunderna inom planering, uppföljning och analys. Vad hade du för tankar kring det området innan du kom i kontakt med Hypergene?
Det är frågor jag brinner för och haft många möjligheter att brottas med. Nu är ju kanske flygindustrin ett extremt exempel ett år som detta, men betydelsen av att kunna arbeta agilt med sin finansiella planering har nog aldrig varit viktigare. Vi arbetade t.ex. med flera olika scenarios om framtiden för rullande 3, 6 och 12-månaders-prognoser och lade stor vikt vid val av KPI:er som vi följde och arbetade mot. Betydelsen av ett väl fungerande arbete inom både finansiell- och operativ planering är något jag verkligen tar med mig, och då inte minst ”hands-on” som användare.

Det är förstås en något tidigt ställd fråga, men hur ser dina tankar ut kring marknadens utveckling och vart Hypergene ska med sin produkt – vad kan kunderna förvänta sig av oss kommande 2-3 år?
I grunden brinner jag för att teknik ska vara lätt att använda och bidra till att kunden kan driva sin verksamhet mer effektivt. Sen om det för Hypergene handlar om mer automatisering, self-service eller AI, ja det är ju prioriteringar som produktavdelningen redan har ögonen på. Så i ett första steg ser jag fram emot att ta del av de planerna. Därefter får vi återkomma med lite mer visionära utfästelser.

Avslutningsvis: Covid-19 har präglat 2020 och hänger kvar in i 2021. Vad är dina tankar kring det och hur det påverkar vår marknad?
Något vi vet är att omvärlden blivit svårare att förutse. Därför finns mycket som pekar på att behoven kommer att öka inom områden som rullande prognoser och scenarioplanering. Detsamma gäller sannolikt möjligheterna till en effektiv affärsplanering liksom uppföljning och rapportering av KPI:er och olika former av verksamhetsdata. Och här kan företag som Hypergene göra stor skillnad.

personal-robin.jpg

Robin Askelöf

Chief Marketing Officer

+46 (0)707-98 00 60 Mejla Robin