Hypergene motionerar fram 50 000 kr till Barncancerfonden och Stockholms Stadsmission

Covid-19 har ändrat vardagen i grunden. Inte minst har stillasittandet ökat när allt fler arbetar hemifrån vilket kan bidra till problem med t.ex. nacke och rygg – och på längre sikt mer allvarliga problem med hälsan. Dessutom längtar allt fler till sociala sammanhang och möjligheten att bindas samman av mer än Zoom-möten.

Därför lanserade vi Hypergene Challenge den 1 oktober – en utmaning och tävling för alla anställda om att röra på sig. Och allra helst att göra det tillsammans med kollega eller kund, givetvis utomhus och på säkert avstånd.

Tävlingen genomfördes i två omgångar med vinnare som korades den 2 november och den 16 december med vår säljavdelning respektive Customer Success Manager-avdelning som vinnare. Förutom ära och hälsa fick de bestämma till vilka organisationer som prissummorna om 2 x 25 000 kr skulle gå. Valen föll på Barncancerfonden och Stockholms Stadsmission.

”För oss var utmaningen ett perfekt sätt att påminnas om den där extra promenaden eller träningspasset. Med hemarbetet blir det lätt att dagen drar igång efter en kort promenad från frukostbordet till arbetsrummet. Nu hjälpte vi varandra att vara aktiva och samlade faktiskt ihop långt mer rörelse än vad jag hade trott”, säger Stefan Kim som är säljchef på Hypergene och ansvarig för en av de vinnande avdelningarna. 

Reglerna var enkla och fokuserade på just vardagsmotion, även om vanliga träningspass också fick räknas in. För oss var det också viktigt att vikta upp den sociala dimensionen; att det var värt mer att röra sig tillsammans med andra. Under en period om 30 dagar kunde varje medarbetare få poäng för fyra 15-minuterspass per dag. Ett pass gav en poäng om det skedde för sig själv. Men två poäng om det var tillsammans med en kollega och hela fem poäng om det var med en kund. Poängen registrerades i Teams, med full transparens där alla kunde följa utvecklingen. Vinnande avdelning/team fick utse en välgörenhetsorganisation med 90-konto som mottagare av prissumman. Totalt innebar tävlingen att 50 000 kr kunde ges till de två utsedda organisationerna.

personal-robin.jpg

Robin Askelöf

Chief Marketing Officer

+46 (0)707-98 00 60 Mejla Robin