Hypergene förvärvar tyska SaaS-bolaget Proventis

Det svenska SaaS-bolaget Hypergene har förvärvat tyska Proventis GmbH som med produkten Blue Ant erbjuder en helhetslösning för projekt-, portfölj- och resurshantering. Med förvärvet får kunderna ett starkare erbjudande inom planering, uppföljning och analys. Hypergene etablerar sig nu dessutom som en nordeuropeisk aktör med sikte på fortsatt expansion och lönsam tillväxt.

Hypergene har med sin molnbaserade produkt för beslutsstöd och verksamhetsstyrning ett stort antal kunder inom både privat och offentlig sektor. Fokus har fram till idag legat på den svenska och norska marknaden, där majoriteten av kunderna finns.

Genom att förvärva det tyska SaaS-bolaget Proventis GmbH kompletteras Hypergenes erbjudande med produkten Blue Ant som ger kunderna en bred och heltäckande lösning inom projekt-, portfölj- och resurshantering. Proventis grundades 2001, har idag drygt 37 anställda på kontor i Berlin och Köln och omsätter ca 3,4 miljoner euro. Bland kunderna finns bolag som Porsche och Bosch, liksom ett stort antal fler företag i Tyskland, Sverige, Österrike, Polen och Schweiz.

”Proventis, deras kompetenta medarbetare och produkten Blue Ant kommer att stärka oss och bidra till ett gemensamt och mycket attraktivt kunderbjudande. De har imponerat på oss genom hela förvärvsprocessen och vi är väldigt glada över att välkomna dom till Hypergene. Genom Proventis och Blue Ant tar vi ett stort steg i vår tillväxtresa där vi i ett slag går från att ha ett nordiskt fokus till att bli ett nordeuropeiskt bolag med två produkter som kompletterar varandra mycket väl”, säger Urban Bucht som är VD på Hypergene.

Proventis GmbH kommer att fortsätta drivas som ett eget bolag inom Hypergenekoncernen. Produkten kommer att säljas separat under Blue Ants varumärke men funktionaliteten kommer även att integreras med Hypergenes lösningar. Genom Proventis GmbH skapas också nya möjligheter att sälja Hypergene på flera nya marknader.

”Vi är väldigt glada över att få bli en del av Hypergene. Det är ett företag som visat att de har både förmåga och lösningar som gör stor skillnad för sina kunder. Dessutom har vi uppskattat allt det vi sett av företagskultur, ledarskap och vision om framtiden. Det ska bli oerhört spännande att skapa en gemensam och framgångsrik resa framåt”, säger Norman Frischmuth som fortsätter som VD på Proventis GmbH och framöver även ingår i Hypergenes ledningsgrupp.

Hypergene AB förvärvar 100% av aktierna i Provetis GmbH och parterna är överens om att inte kommentera storleken på köpeskillingen.

Hypergene är under stark och lönsam tillväxt. För 2022 beräknas omsättningen uppgå till ca 240 MSEK (exklusive förvärvet) med en EBITDA-resultat om ca 10%. Bolaget är ett SaaS-bolag med en hög andel återkommande intäkter (ARR). Hypergene har 167 medarbetare och kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar, Skövde och Oslo. Huvudägare är investmentbolaget Monterro.

Högupplöst bild på Urban Bucht finns här.

För mer information, kontakta:

Robin Askelöf, Chief Marketing Officer på Hypergene
070-798 00 60 och/eller robin.askelof@hypergene.se

personal-robin.jpg

Robin Askelöf

Chief Marketing Officer

+46 (0)707-98 00 60 Mejla Robin