Processerna bakom Financial Planning and Analysis (FP&A)

Många slänger sig med begreppet Financial Planning and Analysis. Men vad innefattar det, egentligen? Och vilka verktyg behöver man? Vi reder ut härvan som är det moderna FP&A-landskapet.

calculator-financial-planning-graphs

Ekonomer och controllers har ansvar för att bistå med data och vägleda chefer vid användning av ekonomisk information. Allt för att ledningen ska kunna fatta bättre strategiska beslut. Övergripande kan man säga att FP&A-processer och lösningar stöttar dem i den uppgiften. 

Begreppet Financial Planning and Analysis som det används idag innefattar all planering, modeller, tester och rapportering kopplat till organisationens ekonomi, finansiella förvaltning och affärsmässiga beslutsfattande.

Financial planning and analysis – enligt vår definition

För att djupdyka i begreppet financial planning and analysis och allt som ingår krävs mer än ett blogginlägg. Men som vi ser det finns det fyra typer av aktiviteter som ingår i FP&A:

Ansvaret för dessa fyra områden kan ligga hos en person, hos flera, eller hos en hel avdelning. Vad som står klart är att arbetet kommer underlättas betänkligt av ett planeringsverktyg eller en systemlösning.

Verktyg för financial planning and analysis

Arbetet med FP&A sker oftast via olika verktyg som hjälper ekonomiavdelningen addera effektivitet och kontroll i budget- och planeringsprocesser. Verktygen kan ha olika nischer, till exempel personalhantering, budget och prognos eller scenarioanalys. Det de har gemensamt är syftet att länka samman företagsstrategin med den ekonomiska verkligheten.

Ett väl fungerande system av verktyg skapar effektivitet, flexibilitet och ger ökad kontroll – genom hela organisationen. För detta söker ekonomichefer och CFO:er idag oftast SaaS-lösningar i molnet för att minska stöd- och utvecklingskostnaderna och snabbt skapa värde (time to value). Dessutom är molntjänster vanligtvis lättare att använda. Därför är de allra flesta nya FP&A-lösningar är molnbaserade – så även Hypergene.

Skiftet från lokala installationer (on-prem) till molnbaserade lösningar har pågått under en tid. Lokala installationer efterfrågas fortfarande, till exempel av myndigheter och företag som hanterar säkerhetsklassad information. I dessa fall installeras lösningen on-prem tillsammans med certifierade partners.