Hypergene motionerar fram 25 000 kr till Barncancerfonden

Covid-19 har ändrat vardagen i grunden. Inte minst har stillasittandet ökat när allt fler arbetar hemifrån vilket kan bidra till problem med t.ex. nacke och rygg – och på längre sikt mer allvarliga problem med hälsan. Dessutom längtar allt fler till sociala sammanhang och möjligheten att bindas samman av mer än Zoom-möten.

Därför lanserade vi Hypergene Challenge den 1 oktober – en månads utmaning och tävling för alla anställda om att röra på sig. Och allra helst att göra det tillsammans med kollega eller kund, givetvis utomhus och på säkert avstånd.

Vinnaren korades den 2 november med vår säljavdelning som vinnare. Förutom ära och hälsa fick de bestämma till vilken organisation prissumman om 25 000 kr skulle gå. Valet föll på Barncancerfonden.

”För oss var utmaningen ett perfekt sätt att påminnas om den där extra promenaden eller träningspasset. Med hemarbetet blir det lätt att dagen drar igång efter en kort promenad från frukostbordet till arbetsrummet. Nu hjälpte vi varandra att vara aktiva och samlade faktiskt ihop långt mer rörelse än vad jag hade trott”, säger Stefan Kim som är säljchef på Hypergene.

Reglerna var enkla och fokuserade på just vardagsmotion, även om vanliga träningspass också fick räknas in. För oss var det också viktigt att vikta upp den sociala dimensionen; att det var värt mer att röra sig tillsammans med andra. Varje medarbetare kunde få poäng för fyra 15-minuterspass per dag. Ett pass gav en poäng om det skedde för sig själv. Men två poäng om det var tillsammans med en kollega och hela fem poäng om det var med en kund. Poängen registrerades i Teams, med full transparens där alla kunde följa utvecklingen.

Nästa omgång av Hypergene Challenge drar igång den 16 november och avslutas den 16 december. Även då står 25 000 kr på spel som skänks till en välgörenhetsorganisation med 90-konto.

Robin Askelöf

Marknadschef

+46 (0)707-98 00 60
Mejla Robin