Värnamo kommun ser till att chefer enkelt får fram info om sin verksamhet

Värnamo är en av landets yngsta kommuner. Kommunen som bildades så sent som 1971 har idag drygt 30.000 invånare och drivs av visionen att vara ”den mänskliga tillväxtkommunen”. Här värnar man om möjligheten att förverkliga drömmar, att genom delaktighet och eget ansvar kunna skapa och få bra upplevelser. Den här visionen genomsyrar även den egna förvaltningsorganisationen. Därför har det varit naturligt för Värnamo kommun att utveckla möjligheten för alla chefer, även till dem som sitter längst ut i linjen, att snabbt få tillgång till kvalitetssäkrad verksamhetsinformation.

Utmaning:

  • Integrera målen med budget, effektivisera budget- & prognosarbetet samt förbättra uppföljningen.

Lösning:

  • Hypergene KOMMUN

Resultat:

  • Stora tidsvinster på både central nivå och ute i verksamheterna.
  • Driver på processen med att sätta mätbara mål.
  • Lättare att återrapportera till kommunfullmäktige.

En av de största vinsterna är att vi både spar tid och använder den bättre. Mer tid kan läggas på att analysera information istället för att sammanställa den.
Ulf Svensson, kommunchef, Värnamo kommun

Utmaning

– Vi frågade våra medarbetare vad de behöver för att bättre kunna styra sina verksamheter, berättar Ulf Svensson biträdande kommunchef, Värnamo kommun.

Det som framkom var att chefer på olika nivåer upplevde att:

  • Hanteringen av den stora mängden information skedde i för många olika gränssnitt.
  • De hade svårt att få en helhetsbild.
  • De saknade en gemensam världsbild – något som försvårade dialogen mellan förvaltningarna och med kommunledning.
  • De var beroende av ett fåtal personer som var expertanvändare av olika specialsystem.
  • Befintligt beslutsunderlag räckte ofta inte till.
  • Det var svårt att lita på den information som tillhandahölls.
  • Det fanns för lite tid över för analys.

Lösning

Vid den här tidpunkten startades även ett projekt för att förbättra målstyrningen. När Värnamo Kommun sedan sonderade marknaden efter ett stöd för att förbättra sin verksamhetsstyrning hittade de Hypergene. De insåg snabbt att med Hypergenes kompletta erbjudande, som i en och samma produkt erbjöd stöd för rapport, analys samt budget och målstyrning, så kunde de få alla sina behov tillgodosedda.

– En grupp på över 50 medarbetare fick utvärdera de två lösningar som kvalificerade sig längst i vår urvalsprocess.

Alla föredrog Hypergene. Först implementerades lösningen för Personal och Ekonomi. Därefter följde de stora förvaltningarna, Vård och Omsorg samt Barn och Utbildning, som snabbt fick rapporter på plats som kopplades till deras specifika behov. Lösningen har därefter stegvis gjorts tillgänglig för fler delar av organisationen.

– I dag har cirka 250 medarbetare fått ett förbättrat stöd för att styra sina verksamheter. Alla förvaltningar använder verktyget för att rapportera in och följa upp hur vi ligger till mot våra mål.

Resultat

Det nya stödet för verksamhetsstyrning har gjort att användare bara behöver ett gränssnitt för att hantera all verksamhetsinformation. Beroendet av de försystem som tidigare fanns har minskat, eftersom användarna nu aldrig behöver gå in i dem. Allt finns i Hypergene. Med all information överskådligt samlat på ett ställe så har Värnamo kommun fått en möjlighet att upptäcka samband som man inte tidigare kunnat se.

– Vi har helt enkelt fått ny kunskap.

Inom de olika förvaltningarna arbetar man nu också på ett likartat sätt med sin uppföljning. Det underlättar jämförelser och bidrar till en gemensam verklighetsbild. Implementeringen av verktyget har även drivit på kvalitetssäkringen av informationen.

– En av de största vinsterna är att vi både sparar tid och använder den bättre. Mer tid kan läggas på att analysera information istället för att sammanställa den.

En annan viktig vinst är också att vi betydligt snabbare kan serva politiker och överordnade chefer med de olika sammanställningar och rapporter som de begär.

Värnamo kommun fortsätter att utveckla sin styrning. I linje med sin vision att skapa delaktighet har kommunen ambitionen att även göra vissa delar av sin målstyrning, som nu stöds av Hypergene, tillgänglig även för sina medborgare.

Växel

+46 (0)40-661 10 00


Kontakt

Kort om Hypergene

Hypergene är en webbaserad produkt för planering, uppföljning och analys. Med vår hjälp kan organisationer styra mot sina mål och nå en ny, högre nivå av prestation och effektivitet.

Produkten rymmer tre användarvänliga delar som används var för sig eller som en effektiv helhetslösning: Målstyrning, Budget och prognos samt Uppföljning och analys. Hypergene är ett svenskt företag med över 100 medarbetare som 2014 utsågs till Årets Maratongasell av Dagens Industri. Samma år utsåg Computer Sweden oss till ett av Sveriges mest innovativa teknikbolag.

Mer om oss

Kontakta oss

Växel: +46 (0)40 661 10 00
Mejl: förnamn.efternamn@hypergene.se

Servicedesk
Tel: +46 (0)40 661 10 80
Mejl: servicedesk@hypergene.se

Hyperuser.se
Användarnas egna forum

Om cookies

Kontakt